Søg
  • JE

Sol, blæst, sand og vand - naturvidenskabelig emneuge på Duborg-Skolen




Uge 43 stod for 7. og 8. årgang i bæredygtighedens tegn. Alle dage var nemlig afsat til afholdelsen af en naturvidenskabelig emneuge, og her skortede det hverken på gode ideer eller spændende oplevelser. Ugens fokus var grøn energi, og i den forbindelse blev det til både forsøg, ekskursioner og forskning i bæredygtige energiformer.

Eleverne kom i den forbindelse ud på cykel- og gåture i naturen, hvor de udførte praktiske forsøg med vind-, vand- og solenergi i skoven og ved stranden, som herefter indgik i de enkelte gruppers bud på fremtidige løsninger på verdens energiproblemer.


Fredagen var så den store præsentationsdag, som var blevet afsat til, at alle kunne fremvise de resultater og ideer, de var kommet frem til i løbet af fem dages kreativitet, research og forskning. På en slags messe, der bredte sig ud over fællesarealet og prøvesalen, var der fremvisninger af studier i rent drikkevand, byplanlægning og grøn energi, og lærere og elever kunne se tilbage på en uge med masser af sjov og ny viden.

Som en tilføjelse kan det nævnes, at der ud over skolens egne elever også deltog elever fra vadehavsøerne Sild og Før. Disse plejer at starte på Duborg-Skolen efter 8. klasse, og emneugen var derfor en fin mulighed for dem at møde deres fremtidige kammerater og samtidig at lære skolen at kende på en sjov og afslappet måde.


Gæsterne boede på ungdomskollegiet hele ugen, og her sørgede lærer Nathalie Hasselbach med charme og omsorg for, at alle havde det rart og hyggede på livet løs.