11a+e på tur til London anno 1843

Ingen jul uden Dickens. I hvert fald ikke, når man går i Duborg-Skolens sprogprofil.

Fredag den 25. november tog 11a og 11e til Mulernes Legatskole i Odense. Charles Dickens' berømte julenovelle fra 1843 blev opført på originalsproget af The American Drama Group, og det var en fantastisk oplevelse og hele køreturen værd.

Ebenezer Scrooge er skurken i A Christmas Carol. Hans kompagnon Marley er død, “as dead as a door-nail.” Marley genopstår som spøgelse juleaften. I løbet af natten til juledag lader Marley den ubehagelige og nærige Scrooge blive besøgt af tre spøgelser. Det første fører ham tilbage til hans fattige barndomskæreste, som han holdt op med at drømme om. Det næste spøgelse fører Scrooge til Bob Cratchit (hans sekretærs) fattige hjem, hvor han møder den invalide og syge dreng Tiny Tim. Det sidste spøgelse viser ham en gravsten i fremtidens London. Graven er uden blomster og uden sørgende, og navnet på gravstenen er til hans store chok hans eget. Omsider omvender Scrooge sig og redder stakkels Tiny Tim og sørger for at hans far får lønforhøjelse. Alt ender godt, og som Tiny Tim siger: ” A Merry Christmas to us all.”

Til adventsfesten 1.12. udstillede 11e plakater som fortæller lidt om den engelsksprogede verdens mest berømte julehistorie A Christmas Carol fra 1843.