13. årg. på roadtrip til København

I disse dage er en glad 13. årg. taget på opdagelse i et næsten sommerligt København. Turen arrangeres som altid i samarbejde med Grænseforeningen, og målet er bl.a. at lære nogle af de uddannelsesmuligheder at kende, som byen har at byde på. Således gøres der bl.a. ophold på Copenhagen Business School, Professionshøjskolen Metropolitan samt på Borups Højskole, hvor der er indbudt til et debatmøde om fremtidsvisioner, bl.a. under deltagelse af diverse folketingspolitikere, men der er også plads til at komme ud og ryste ørerne lidt.

Hele flokken skal således ud på en historisk vandretur gennem byen med fokus på de relationer, der traditionelt har fandtes mellem Flensborg og København, mens de enkelte hold derudover har arrangeret det sjov, de nu selv kunne finde på - fra musikprofilen, der sammen med deres lærer ryster bagdel på karaokebar, til andre, der tager en rolig bid mad eller en lille øl et sted i byen.

En af de mest minderige oplevelser var det at overvære den ukrainske præsident Volodymyr Zelenskyjs tale på Rådhuspladsen. Det var på befrielsesaftenen 4. maj, hvor Danmark traditionelt mindes afslutningen på den nazistiske besættelse, og hvor mange sætter levende lys i vinduerne til minde om dem, som reddede friheden og demokratiet i vores del af verden. I dag går skillelinjen mellem fascisme og demokrati ved Donbas, og de mange tusind fremmødte lyste aftenen op med fakler, da først statsministeren og siden Zelenskyj talte til befolkningen (på storskærm) - et stært signal om støtte til Ukraine.