Elever slår bro til Europa i fremtidsprojekt

SchulBrücke er et projekt, der arrangeres af fonden Deutsche Nationalstiftung Weimar forskellige steder i Tyskland hvert år. Meningen er, at unge fra hele Europa mødes for at lære hinanden at kende samt for at drøfte deres håb for og forventninger til fremtidens Europa.

Som hvert år deltager også Duborg-Skolen i arrangementet med en gruppe elever, der sammen med i alt 50 gymnasieelever fra Tyskland, Italien/Sydtyrol, Holland og Frankrig tilbringer en uge sammen i Saarbrücken, tæt på den franske grænse. Programmet er stramt, og selvom der også er plads til sjov og ballade, arbejdes der seriøst i fællesskab om emner som klima, køn og global retfærdighed. Perspektivet er bredt, og eleverne bevæger sig frem og tilbage i tid og rum på kryds og tværs, fra stenalderen over antikken til nu- og fremtiden samt fra Skandinavien til Italien på et øjeblik - med en imponerende gejst, selv en sen eftermiddag efter en hel dags projektarbejde og forelæsninger.