Kongeligt jubilæumsbesøg

Da Duborg-Skolen fyldte 100 år i 2020, var det egentlig meningen, at Prinsesse Benedikte skulle gæste skolen i form af et officielt besøg. Grundet corona-restriktionerne har besøget måtte udskydes, men afholdes nu endelig den 17. maj, hvor prinsessen sammen med inviterede gæster, elever og skolens personale deltager i festlighederne.

På den vis understreges den betydning, som mindretallets store skole har haft og stadigvæk har som dansk kultur- og uddannelsesinstitution i Sydslesvig.

“Vi er glade for, at prinsessen viser sin interesse for skolen, som hvert år sender mellem 100 og 110 studenter ud i verden som ambassadører for dansk kultur og sprog og med en dansk studenterhue på,” siger rektor Heino Aggedam.

Festlighederne begynder klokken 11 med prinsessens ankomst.

Der er velkomst i forhallen samt taler, fællessang og musikalske indslag ved elever i skolens fællesområde.

Dernæst er der rundvisning på skolen, og blandt andre skolens elevambassadører hilser på H.K.H. Prinsesse Benedikte.