Kunst, kemi & købelyst - emnedage om tøjspild

Fredag den 11.11. i 5. time kunne man på Duborg-Skolen gå gennem gange, der henlå i fuldstændig stilhed, mens latter og klapsalver fra klasserne dannede små øer af leben, der steg og faldt i takt med, at man passerede det ene lokale og nærmede sig det næste. I det grå novembervejr lyste kighullerne til klasserne op, og indenfor kunne man få glimt af sære kostumer, forunderlige møbler og finurlige fremvisninger. Der var tale om denne uges to emnedage, som nærmede sig deres afslutning, og her i 5. time var sandhedens time kommet, hvor eleverne præsenterede deres produkter for hinanden og viste, hvad de havde beskæftiget sig med, før alle til sidst mødtes til den store fremvisning i skolens fællesareal.

Emnet for de to dage var tøjspild, og det var helt forskelligt, hvordan de enkelte projektgrupper på tværs af årgangene havde vinklet den sag. Nogle fokuserede på vores adfærd som forbrugere, andre på kemiske processer i produktionen. Der blev vævet stolebetræk af udtjente t-shirts, og så var der dem, der designede tøj af skrald og genbrugsmaterialer. Der blev strikket, tegnet og klippeklistret, og torsdag var der som underholdning blevet hyret en komiker for at fyre op under hele skolen med et onkelhumoristisk stand up-show.

Der var blevet investeret en masse god energi i projekterne, og det kunne man se på både lærere og elever, når man lurekiggede ind til klasserne ad de små ruder, hvor folk stolte viste resultaterne frem og glædede sig til en velfortjent weekend oven på to fine dage med tøjspild på programmet.