Til kamp for demokratiet: Duborg-Skolen står fast

Det er en turbulent tid, vi lever i. 79 år efter nedkæmpelsen af den tyske fascisme og 35 år efter murens fald må vi se i øjnene, at demokratiet i Europa igen er truet af både indre og ydre kræfter.

I Tyskland er der partier på den yderste højrefløj, der systematisk underminerer befolkningens tillid til staten, til medierne og til det demokratiske system, og siden det i januar kom frem, at førende højreradikale har deltaget i planlægningen af storstilede deportationer af dele af den tyske befolkning, har massevis af demonstrationer med hundredtusindvis af deltagere i hele Tyskland kaldt til modstand mod de kræfter, der opildner til had og mistillid - til forsvar for demokratiet.

Også mindretallet har fulgt det kald, og i forbindelse med den seneste demonstration for demokrati og mangfoldighed, som foregik i Flensborg 21. januar under deltagelse af 10.000 mennesker fra alle dele af det politiske spektrum, oplystes Duborg-Skolen i regnbuens farver, så det kunne ses over hele byen - som et tegn på støtte til det flertal i vores samfund, der afviser racisme og autokratiske fantasier.

Et stærkt signal - måske ses vi til den næste demonstration, som bl.a. SSW-U indkalder til på Søndertorv søndag den 11.2. kl. 14?